De remleiding van je oldtimer nog steeds drukbestendig?

| | ,

Aangetaste remleidingen en/of slangen moeten altijd vervangen worden, veiligheid voorop! Maar zijn de remleidingen van je oldtimer nog steeds drukbestendig na al die jaren? Lees hier meer over hoe je de drukbestendigheid van je remleiding kan controleren en vervangen.

Hoge druk!

Het is vanzelfsprekend dat de conditie van je remleiding en slangen in goede staat moet zijn en zeer essentieel is voor de veiligheid van jou, je passagiers en medeweggebruikers. De onderdelen van het remsysteem staan onder hoge druk en bij beschadigingen of aantasting door corrosie bestaat een groot veiligheidsrisico. Bij oldtimers die zijn uitgerust met een rembekrachtiging zijn de voorkomende drukken in het systeem nog hoger.

Vervangen is dan vaak ook een betere optie dan herstellen.

Inspecteren van de remleiding, waar te beginnen?

Conform het onderhoudsinterval van je oldtimer is het raadzaam elke 5000km minimaal het remsysteem te controleren op werking en mogelijk defecten.
Maar hoe bepaal je nu of de remleiding van je oldtimer nog steeds drukbestendig is? Begin de inspectie van het remsysteem bij de hoofdremcilinder en volg de leidingen beurtelings tot aan elke rem. De hoofdremcilinder zit in de motorruimte net boven de pedalen. Vertoont de hoofdremcilinder enige vorm van lekkage dan moet deze gereviseerd worden. Hierover lees je meer op onze pagina Hoofdremcilinder reviseren doen je zo!

Remleidingen zijn van koper of van staal en op plekken waar een flexibele verbinding noodzakelijk is zijn slangen gemonteerd. Denk hierbij aan de verbinding met de wielen en assen onder de oldtimer.
Stalen remleidingen zijn gevoelig voor corrosie, zeker op plaatsen waar de weersinvloeden een grote rol spelen. Enige corrosie op de remleiding is nog acceptabel maar moet zicht beperken tot vliegroest. Zodra er sprake is van putcorrosie (roestpuntjes die niet makkelijk weg te halen zijn) is vervangen eigenlijk noodzakelijk. De remleiding is niet meer drukbestendig en er bestaat een kans dat de remleiding scheurt. Hierdoor verlies je de rem-functie van je oldtimer volledig.

Ook op plekken waar remleidingen een bocht maken is het van belang de leiding goed te controleren, de leidingen kunnen hier makkelijker beschadigd raken.

Remslangen

Holle bout aansluiting voor een remslang

Remslangen worden toegepast waar een flexibele verbinding noodzakelijk is zoals bijvoorbeeld bij een wiel of as van de oldtimer. Een remslang veelal op een remleiding bevestigd met een wartelmoer. Dit is een moer die door een felsrand op de remleiding opgesloten zit en zorgt voor de juiste afdichting. Zorg er voor dat de wartelmoer altijd goed tegenover het contra-deel zit. Gebruik geen geweld bij het aandraaien van de moer, lekkage is anders niet uitgesloten.

Op de wielremcilinder of de remklauw zit een remslang bevestigd gebruikmakende van een banjo aansluiting. Door middel van een holle bout wordt de vloeistof in de cilinder geperst.

Buigen van de remslang om de drukbestendigheid te controleren.

Remslangen inspecteren

Om de remslangen van je oldtimer te controleren of ze nog drukbestendig zijn kan je de volgden stappen doorlopen;

  • Krik de oldtimer aan de voorzijde omhoog en draai de wielen naar links. Zorg ervoor dat er assteunen geplaatst zijn voordat je onder de oldtimer aan het werk gaat.
  • Zoek de remslang aan de linkerzijde van je oldtimer op en draai en buig deze tussen je vingers en controleer of deze beschadigingen heeft of aan het vergaan is. Om de eerste tekenen van slijtage te kunnen ontdekken is het van belang dat je de slang ver doorbuigt. Hierdoor worden kleine (haar) scheurtjes zichtbaar.
  • Controleer vervolgens of de band in uiterste stuurpositie niet tegen de slang aan kan komen of de slang onder trekbelasting zet (slang te kort).
  • Vraag aan een tweede persoon om het rempedaal te bedienen terwijl je de slang vasthoudt.. Een remslang in goede staat zal niet of nauwelijks opzwellen en is nog drukbestendig. Zwelt de remslang wel op (ergens op de slang) dan moet deze vervangen worden. De remslang is niet meer drukbestendig.
  • Herhaal de bovenstaande stappen voor het rechter voorwiel.

Bij de achteras zit ook nog een remslang die de verbinding maakt tussen de remleiding onder de oldtimer en de remmen op de achteras. Controleer deze slang op dezelfde wijze als hierboven omschreven.
Hierbij zal de oldtimer aan de achterzijde opgekrikt moeten worden. Zorg voor assteunen onder de assen voordat je onder je oldtimer gat werken!

Remslangen vernieuwen

Heb je een remslang met scheuren dan moet je deze vervangen. Alleen met vervanging kan je de remleiding van je oldtimer weer drukbestendig krijgen.
Om zo min mogelijk remvloeistof te verliezen bij het vervangen van de remslang is het aan te raden onder de vuldop van het reservoir een plasticzakje te spannen zodat er een luchtdicht systeem ontstaat. Er zal altijd iets remvloeistof verloren gaan. Remvloeistof is erg agressief en lost de lak van je oldtimer op. Zorg er dus voor dat je de ruimte hebt en netjes werkt als je een remslang gaat vervangen. Vervolgens volg je de volgende stappen;

  • De remslang zal door een steuntje heen gaan om de leiding en slang te fixeren. Het draad van de remslang steekt door de steun heen en zit vast met een borgmoer gevolgd door een wartelmoer die de remleiding verbindt met de remslang.
  • Neem twee goed passende steeksleutels en draai de wartelmoer los ( aan de zijde van de remleiding) terwijl je met de tweede steeksleutel de 6 zeskant moer op de slang tegenhoudt.
  • Draai vervolgens de borgmoer van de slang los terwijl je nog steeds de slang vasthoudt met de twee steeksleutel.
  • Druk de remslang door de steun.
  • Draai vervolgens de holle bout (banjo aansluiting) los op de remklauw. Bewaar de vrijkomende koperen ringen goed.
  • Maak de aansluiting op de remklauw en remleiding schoon
  • Monteer de nieuwe slang in omgekeerde volgorde, denk er aan om de koperen ringen weer terug te plaatsen.
  • Verwijder het plastic bij het reservoir en ontlucht de rem.
  • Controleer of er geen lekkage is.

Remleidingen vervangen van je oldtimer

Zijn de stalen of koperen remleidingen van je oldtimer (sterk) verweerd dan moet je deze vervangen. Alleen met vervanging kan je de remleiding van je oldtimer weer drukbestendig krijgen.

Remleidingen kopen, staal of koper?

Wat van belang is dat de remleidingen nieuw zijn. Waar je ze koopt is niet zo belangrijk maar zorg dat de kwaliteit goed is. De meeste merkspecialisten kunnen zowel stalen als koperen leidingen leveren. Koper is duurder maar daarvan is de levensduur ook langer mits goed gemonteerd. Is een koperen leiding onvoldoende stevig gemonteerd in je oldtimer dan kan het koper breken door de beweging (metaalmoeheid).
Daarnaast ziet een koperen remleiding er net wat strakker uit mits je hem behandeld met blanke lak voordat je hem installeert.

Nieuwe remleidingen buigen.

Merkspecialisten kunnen vaak compleet op lengte gemaakte remleidingen leveren compleet met met wartels en wartelmoeren. Het enig wat je dan moet doen is de juist bochten er in buigen zodat deze netjes in de bevestigingsbeugels vallen.
Lichte krommingen kan je vaak met de hand goed erin buigen maar een bocht maken zonder de leiding te knikken is lastig. Knik je de leiding dan is deze kapot en niet meer bruikbaar.

Een goede methode om de nieuwe leiding te buigen is met de oude leiding een mal te maken. Trek de oude leiding over op een stuk karton . Zoek voor de bochten een voorwerp met een vergelijkbare ronding. Denk aan een verfblik, spuitbus of een stuk buis. Buig de leiding volgens de getekende vorm en werk van één kant naar de ander kant. Sla geen bochten over.
Druk de nieuwe leiding niet in een bocht maar trek hem erin. Hierdoor voorkom je te veel kracht op één plek waardoor hij kan knikken. Vergeet niet om continue de nieuwe leiding langs de mal of oude leiding te leggen ter controle.

Als de gewenste vorm is gemaakt dan kan je de nieuwe leiding weer monteren. Zorg ervoor dat er voldoende ondersteuning is. Dit is van groot belang voor de levensduur van de remleiding.
Ontlucht het systeem zodra alles weer gemonteerd is en opnieuw gevuld met remvloeistof.

De remleiding van je oldtimer nog steeds drukbestendig? Na het lezen van dit artikel kan je hier zelf voor zorgen!

Previous

De kachel controleren en in orde maken doe je zo!

E10 (bio-ethanol) benzine tanken met je oldtimer

Next

Plaats een reactie