Je oldtimer APK klaar maken doe je zo!

| |

Je oldtimer controleren op APK punten die je makkelijk zelf kunt uitvoeren

Is je oldtimer ouder dan 30 jaar en de na 1 januari 1960 op kenteken in Nederland gekomen dan ben je verplicht om de twee jaar een oldtimer APK te laten uitvoeren. Is je oldtimer voor 1 Januari 1960 op kenteken in Nederland gekomen is je oldtimer vrijgesteld van APK-keuringen.

Om ervoor te zorgen dat je niet voor verassingen bij de garage komt te staan kan je vooraf aan de APK-keuring een aantal APK-keuringspunten zelf nalopen en verhelpen indien nodig. Hieronder nemen we je mee in wat je makkelijk zelf kunt doen en waar een oldtimer APK op afgekeurd kan worden.

Bandenspanning

Het contoleren van de bandenspanning is een onderdeel van de APK-keuring maar er al geen afkeur op komen. Vaak controleren de garages de bandenspanning met een compressor pistool en brengen de banden direct op de juiste druk indien deze te zacht. Ondanks dat het geen afkeurpunt is, is het van belang met regelmaat (1x per maand) de bandenspanning van je oldtimer te controleren. De oldtimer zal er niet alleen zuiniger door rijden maar het is ook een stuk veiliger.

Banden.

Voor de oldtimer APK moeten je banden in goede staat zijn

De banden zelf moeten in goede staat zijn. Zo mogen de banden geen droogte scheuren hebben wat je vaak ziet bij oudere banden die langere tijd stil staan. Ook dient het profiel een minimale diepte te hebben van 1,6mm en vanaf 2,5mm wordt aangeraden de band te vervangen.

Uiteraard mag een band ook niet lek zijn.

Controleer dus voor de APK of de banden rondom nog in goede staat zijn, op de juiste bandenspanning en schadevrij is.

Steeds meer banden hebben één specifieke draairichting voor de optimale grip en waterafvoer. Indien je zulke banden gemonteerd hebt controleer dan dat de draairichting voor alle banden juist is.

Speling op de wielen: zorg ervoor dat je geen speling hebt voor je jouw oldtimer APK laat keuren

Een belangrijk onderdeel van de APK is de speling op de wiellagers van je oldtimer. Sommige specifieke oldtimers hebben een bepaalde speling nodig op de wiellagers maar over het algemeen mag er geen of nauwelijks speling zitten op de wiellagers.

Je controleert dit door;

  • De auto op te krikken en bij elk wiel de speling te controleren door de band op 0° en 180° vast te houden en tegengesteld van elkaar te bewegen.

Plaats altijd een assteun als je de auto opkrikt.

  • Houdt de band vast en draai deze 45° en controleer wederom op speling.
  • Draai nogmaals het wiel van je oldtimer 45° en controleer nogmaals.
  • Doe dit voor alle wielen.

Voel en hoor je geen tik dan is de speling nog goed. Voel en hoor je een duidelijk tik dan zal je de speling op het wiellager moeten stellen. Hier kan je lezen hoe je dit eenvoudig zelf kunt doen.

Controleer vervolgens ook of het wiel van je oldtimer vrijloopt door deze rond te draaien.
Het wiel moet makkelijk ronddraaien. Een zeurend geluid tijdens het ronddraaien van de wielen kan duiden op versleten wiellagers.
Moet je moeite doen om het wiel rond te draaien dan is de speling in het wiellager te weinig en staat deze te strak.

Remmen

Het spreekt voor zich dat de remmen op je oldtimer is goede staat moeten zijn voor een APK-keuring maar dit zou eigenlijk altijd het geval moeten zijn voor de veiligheid van jezelf, je passagier(s) maar ook de medeweggebruikers.

De remkracht per as van je oldtimer mag niet te veel afwijken. Bij een te grote afwijking in de remmen per as (links/rechts) kan de auto naar één kant trekken bij (hard) remmen en of een noodstop. Dit kan voor grote gevaren zorgen. De remkracht wordt gemeten op een rembank die aanwezig is in een APK gecertificeerde garage. Een computer registreert de remkracht per wiel per as en geeft deze weer op een scherm.

Voorremmen

De voorremmen van een auto zullen vaak zo’n 75% van het remvermogen van de auto voor hun rekening nemen en hoe ‘jonger’ de auto hoe vaker je zult zien dat er schrijfremmen gemonteerd zitten. Dit is gedaan om het remvermogen te vergroten omdat de wat ouderwetsere trommelremmen onvoldoende remkracht kunnen leveren.

Remschijven

Bij remschrijven is het dan van belang dat de remschijven niet roestig zijn. Het remoppervlak, het contactvlak met het remblok, moet blank zijn. Zit de remschrijf vol met roest dan zul je dit direct voelen en horen bij het remmen.
Reinig de remschijf indien nodig met remmenreiniger.

Gebruik nooit vethoudende middelen om te reinigen!

Contoleer de dikte van de remschrijf en vervang deze indien deze te dun zijn. Controleer je werkplaathandboek voor de minimale dikte van de remschrijf. Zijn de remschijven te dun geworden dan zullen deze vervangen moeten worden, hier lees je hoe je dit kan doen.

Ook de dikte van de remblokken dienen gecontroleerd te worden. Met een visuele controle is vaak snel te zien of deze nog goed zijn. Bij twijfel moet je ze uit de remklauw halen om de dikte te meten, bij twijfel altijd vervangen! Hoe? Dat lees je hier.

Remtrommels:

Bij trommelremmen zal de remtrommel van je oldtimer verwijderd moeten worden.

Dit doe je door;

  • Het verwijderen van het wiel
  • Het verwijden van de moeren
  • En vervolgens de trommel los te nemen.

Achter deze remtrommel zitten de remschoenen met frictie materiaal. De dikte van dit frictiemateriaal moet nog voldoende zijn, controleer de juiste dikte in het werkplaatshandboek. Bij twijfel is het aan te raden deze te vervangen. Hoe? Dat lees je hier.

Reinig de binnenzijde van de remtrommel met remmenreiniger en ook de remplaat met de diverse onderdelen. Gebruik een compressor om de remstof te verwijderen.

Gebruik nooit vethoudende middelen om te reinigen!

Achterremmen

Vaak zullen er achter trommelremmen gemonteerd zitten, je zult hier dus de remtrommel moeten verwijderen om de remmen te controleren.

Dit doe je door;

  • Het verwijderen van het wiel
  • Het verwijden van de moeren
  • En vervolgens de trommel los te nemen.

Achter deze remtrommel zitten de remschoenen met frictie materiaal. De dikte van dit frictiemateriaal moet nog voldoende zijn, controleer de juiste dikte in het werkplaatshandboek. Bij twijfel is het aan te raden deze te vervangen. Hoe? Dat lees je hier.

Controleer direct ook de remcilinders die op de remplaat gemonteerd zitten. De cilinders zijn voorzien van stofhoezen die in goede staat moeten verkeren (geen scheuren en/of beschadigingen) en geen lekkage mogen vertonen.

Reinig de binnenzijde van de remtrommel met remmenreiniger en ook de remplaat met de diverse onderdelen. Gebruik een compressor om de remstof te verwijderen.

Gebruik nooit vethoudende middelen om te reinigen!

Handrem

De handrem moet voldoende remkracht genereren op de achterwielen maar er mogen ook geen grote verschillen zitten in de remkracht per wiel. Een handrem bij een oldtimer is mechanisch d.m.v. een kabel en hefbomen die naar verloop van tijd steeds minder goed bewegen. Zorg er dus voor dat de kabel en alle bewegende delen die onderdeel uitmaken van de handrem goed gesmeerd blijven. Stel de kabel goed af dat met de slag van de handrem voldoende remkracht gegenereerd kan worden. Dit kan je doen door de zeskantmoer aan de onderzijde van de auto op te draaien waardoor de kabel meer gespannen wordt. Zorg dat de kabel bij het draaien van de zeskantmoer niet meedraait.

De vergrendeling van de handrem moet goed functioneren en mag niet haperen of losschieten.

De werking van de handrem is vaak een probleem waardoor er een kans op afkeur is als je je oldtimer APK gaat laten keuren. Zorg dat dit in orde is!

Remslangen

Voor en achterremmen zijn hydraulisch bediend en doordat een auto moet kunnen sturen en veren is een rem altijd voorzien van een remslang die met een overlengte de rem verbindt met de het hydraulische remsysteem van de auto.

Deze slangen zijn van rubber en zijn gevoelig voor weersinvloeden, temperatuurswisselingen en slijtage door beweging. Een onderdeel van de APK-keuring van je oldtimer is dus ook de controle van de remslangen van alle wielen. Deze dienen soepel te zijn, vrij van schade en moeten vrij kunnen bewegen. De slangen mogen niet langs andere oppervlaktes schuren.

Indien deze zichtbaar beschadigd is moet deze vervangen worden.

Remvloeistof

Voor de APK-keuring moet het reservoir met remvloeistof voldoende gevuld zijn en afgesloten zijn met een passende dop.

Stofhoezen van de stuurinrichting

Op de stuurinrichting van je oldtimer zitten stofhoezen om de onderdelen die vet moeten blijven te beschermen tegen de invloeden van buiten zoals stof, water, zand enz. Deze hoezen krijgen redelijk wat te voorduren en drogen na verloop van tijd uit en kunnen scheuren waardoor de stuurinrichting gebreken kan gaan vertonen. De stofhoezen moeten dus in goede staat zijn en mogen niet gescheurd zijn.

Speling op het stuurwiel

Er mag geen of nauwelijks speling op de as van het stuurwiel zitten.

Stoelen in je oldtimer

De stoelen en rugleuningen van je oldtimer moeten voor de oldtimer APK goed vastzitten aan de auto. Controleer dus of de stoelen goed met bouten aan de vloer/chassis zijn bevestigd. Bij verstelbare rugleuningen moet de verstelling goed kunnen worden vergrendeld.

Roestvorming op de stoelframes is in beperkte mate toelaatbaar voor de APK, er gelden dan aanvullende eisen. Beter is om de stoel op te knappen zodat deze ten alle tijden veilig is.

Veiligheidsgordels (indien gemonteerd en/of verplicht).

Vanaf 1 januari 1971 is het verplicht om autogordels te hebben voor de bestuurders en passagierszitplaats die direct aan de portier grenzen. Is je oldtimer van voor ’71 dan zijn autogordels niet verplicht. Vanaf 1 Januari 1990 geldt dat alle naar voren gerichte zitplaatsen voorzien moeten zijn van autogordels.

Indien je dus autogordels in je oldtimer hebt dan moeten deze goed bevestigd zitten en mogen niet beschadigd zijn. Pluizen van een autogordel door het gebruik wordt niet gezien als beschadiging.
Daarnaast moeten de gordels een goed werkende sluiting hebben en een werkende blokkeerfunctie. Een oprolmechanisme is verplicht en moet goed functioneren zodat deze aanligt na het omdoen van de gordel.

Uitlaat

De uitlaat van je oldtimer moet van voor naar achter gasdicht zijn wat wil zeggen dat deze niet mag lekken op de verbindingen. De uitlaat moet op diverse punten goed bevestigd zijn aan de auto.

Accu

Een van de keuringspunten die je makkelijk zelf kunt controleren is of de accu goed vast zit in je oldtimer. De accu mag niet losstaan en de aangesloten kabels mogen geen gebreken vertonen.

Zorg dat je verlichting in orde is voor oldtimer APK

Vanzelfsprekend moet de verlichting op je oldtimer 100% in orde zijn. Loop voor de APK een rondje om de auto en controleer of alle lampen werken. De stand van de dimlichten zullen tijdens de oldtimer APK gecontroleerd worden op juiste afstelling. Staan deze niet juist afgesteld dan is dit vaak ter plekke te corrigeren door de stelschroeven in de koplampbehuizing. Vaak moet er een chromen sierrand verwijderd worden om bij de stelschroeven te komen.

Heb je verstralers en/of mistlampen gemonteerd op je oldtimer dan moeten deze werken.

                Kleuren:

  • De grote lichten (dimlicht, stadslicht en achteruitrijverlichting) mogen niet anders van kleur zijn dan wit of geel.
  • Richtingaanwijzers naar voren moeten wit of ambergeel zijn, naar achter moeten deze ambergeel of rood zijn. Zijaanwijzers moeten ambergeel zijn.
  • Achterlichten en mistachterlicht (indien gemonteerd) moeten rood van kleur zijn.
  • Alle remlichten moeten rood van kleur zijn
  • Kentekenverlichting moet wit zijn en mag niet naar achteren schijnen.

Zichtbaar chassisnummer

Als je je oldtimer een keer hebt laten (over) spuiten om deze weer in mooie staat te krijgen kan het zijn dat het chassisnummer niet goed leesbaar meer is. Tijdens een APK-keuring zal de keuringsmeester altijd het chassisnummer moeten controleren tegen het kentekenbewijs. Zonder deze verificatie is namelijk niet vast te stellen of een auto gestolen is.

Zorg er dus voor dat indien je je oldtimer laten (over) spuiten dat het chassisnummer niet meegenomen wordt. Dit nummer is vaak in de regengoot van de motorkap en achterklep geslagen met slagletters.

Hiermee voorkom je dat je naar huis gestuurd wordt met een afkeur en je met schuurmiddelen het chassisnummer weer leesbaar moet maken.

Spiegels

Voor de oldtimer APK moet je oldtimer zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel (voor link gestuurde auto’s) en een binnenspiegel. Het spiegelglas van deze spiegels moeten in goede staat zijn en mogen geen verschijnselen van breuk of ernstige maat van verwering vertonen.

De spiegels moeten goed vastzitten op je oldtimer.

Lekkage van vloeistoffen

Een groot aantal oldtimers die op de weg rijden zullen zo nu en dan eens een druppel motorolie verliezen, puur ter afbakening van hun territorium uiteraard. Bij de APK zullen ze (bij overmatige lekkage) hier wat van zeggen maar kan geen afkeur punt zijn. Uiteraard zal het wel afkeur zijn als er een lekkage is van een belangrijk onderdeel zoals schokbrekers, hydraulisch remcircuit en hydraulisch koppelingscircuit.

Ruitenwissers en ruitenwisselvloeistof

Dit is een van de eenvoudige punten om te controleren voor je naar de APK gaat met je oldtimer. Is je auto jonger dan 30-09-1971 zorg er dan voor dat de ruitenwissers;

Stel de spraynozzles goed af, zo voorkom je problemen bij de APK
  • Functioneren, ook in verschillende snelheden (als dit op je oldtimer zit).
  • Ruitenwisserbladen moeten in goede staat zijn. Controleer of de rubberen delen vrij van beschadigen zijn en ‘streeploos’ wissen.
  • Zorg ervoor dat er voldoende ruitenwisservloeistof in het reservoir zit
  • Zorg ervoor dat de spraynozzles goed op de voorruit gericht staan. Deze zijn vaak met een platkop schroevendraaier te richten door ze een klein slag linksom of rechtsom te geven.

Volgens de RDW-richtlijnen hoeven niet alle openingen te functioneren maar om discussie te voorkomen is het raadzaam om ervoor te zorgen dat ze allen geopend en juist afgesteld zijn.

  • De ruitenwisservloeistofpomp moet goed functioneren zodat er ook vloeistof op het raam komt. Controleer de slangen indien er te weinig druk wordt opgebouwd.

Auto’s ouder dan 30-09-1971 hoeven conform de richtlijnen van het RDW geen functionerende ruitenwisserinstallatie te hebben.

Ook niet onbelangrijk voor de oldtimer APK: Claxon

Je oldtimer moet voorzien zijn van een werkende claxon met een vaste toonhoogte. Zitten er meerdere hoorns gemonteerd op je oldtimer dan wordt dit gezien als één hoorn. Controleer dus voordat je gaat dat de claxon goed werkt en een vaste toonhoogte heeft.

Werkt de claxon niet, controleer dan eerst de elektrische verbinding op de claxons zelf. Deze contacten kunnen gecorrodeerd zijn door de weersinvloeden. Zorg dat de contacten op de claxon goed schoon zijn.

Previous

Motorolie vervangen van je oldtimer

Wat is de conditie van de accu in je oldtimer?

Next

Plaats een reactie