Onderhouden van de cabrioletkap van je oldtimer

| | ,

Wat kan je het beste doen aan onderhoud van de cabrioletkap van je oldtimer en wat moet je absoluut niet doen. Lees hier de do’s and don’ts bij het onderhouden van de cabrioletkap.

Bij het doorbreken van de eerste zonnestralen gaat vaak direct de kap van de cabriolet af om lekker in de zon te kunnen toeren. Voordat je dit doet heeft de cabrioletkap wat zorg nodig voordat deze de berging in gaat.

Twee typen cabrioletkap.

Cabrioletdaken van oldtimers kunnen we onderverdelen in twee categorieën, namelijk;

  • Cabrioletkap gemaakt van stof.
  • Cabrioletkap genaakt van PVC.

Elk materiaal heeft zo zijn voor en nadelen.

PVC cabrioletkappen

Een nadeel van een moderne PVC is dat er geen giftige toevoegingen meer in mogen zitten. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat het minder schadelijk is voor het milieu maar het nadeel is de levensduur. Deze gaat door het ontbreken van de giftige stoffen sterk achteruit. Na een jaar of 5 is een PVC cabrioletkap verkleurd en zijn ze aan vervanging toe. Daarnaast zal een PVC kap sneller scheuren doordat ze hard worden.

De giftige stoffen zijn vervangen door aardolieproducten die door de jaren heen aardig zijn gestegen waardoor het prijsverschil steeds kleiner is geworden. PVC kappen zijn tegenwoordig niet veel goedkoper meer dan een stoffen cabrioletkap, zeker gelet op de levensduur van 5 jaar.

Stoffen cabrioletkappen

De eerste versies van een stoffen cabrioletkap was een geolied doek die later vervangen werden door stoffen met katoen. Deze versie verkleurde net als de PVC kappen zeer snel en zijn verder ontwikkeld om dit tegen te gaan. Een moderne cabrioletkap gaat nu wel meer dan 10 jaar mee, mits deze cabrioletkap goed is onderhouden.

Jaarlijks onderhoud

Controleer minimaal ééns per jaar alle onderdelen van de cabrioletkap na. Open en sluit het kapframe en spuit teflonspray in de scharnierpunten terwijl je het frame in verschillende standen zet. Gebruik hierbij nooit een oliehoudend product omdat dit sommige onderdelen in het frame kunnen laten zwellen. Hierdoor zal het frame alleen maar zwaarder lopen in plaats van lichter.

Bekijk of de stof van de cabrioletkap niet tussen de scharnierdelen komt te zitten bij het openen en sluiten. Dit geeft wrijving op de stof waardoor deze makkelijk kan scheuren op deze plek(ken).

Sluiten de portierruiten rondom mooi aan op de kap, controleer dit zodat er nergens verkeerde spanningen op de cabrioletkap komen te staan.

Verwijder eventuele algvorming op de kap met een goedgekeurde reiniger die verkrijgbaar zijn op de markt. Eventuele nabehandeling met een vuil afstotende spray om de levensduur te verlengen. gebruik geen waterafstotend middel, de stof bestaat uit meerdere lagen stof die hem al waterafstotend maakt.

Wat moet je wel doen…

Hieronder enkele tips voor het onderhouden van de cabrioletkap van je oldtimer waardoor je de levensduur kunt verlengen met behoud van de kwaliteit, vorm en kleur.

  • Houdt de kap schoon, ik weet het een open deur. Maar gebruik een hoes om de kap schoon te houden.
  • Sluit de kap als je niet in de oldtimer rijdt. Hierdoor behoudt de kap zijn vorm en kan deze niet krimpen.
  • Als de kap achter de stoelen neergeklapt kan worden, zorg er dan voor dat hier geen spullen zoals paraplu’s, gereedschap of andere zaken ligt. Deze spullen kunnen schade veroorzaken aan de kap.
  • Om de maand de kap reinigen met water en een zachte zeep zoals bijvoorbeeld groene zeep.
  • Als je de kap wast, doe dit dan:
    • In de schaduw en nooit in de volle zon.
    • Gebruik een zachte borstel of een spons. Gebruik geen vezelhoudende doeken.
    • Volledig, was niet een deel van de kap. Dit kan leiden tot kleurverschil.
    • Spuit de kap na het wassen goed schoon zodat er geen zeep achter kan blijven en indrogen.
  • Minimaal één keer er jaar de cabrioletkap grondig reinigen en behandelen met de juiste voorgeschreven middelen. Zo blijft het materiaal soepel.

En je moet absoluut niet…

Wellicht een opsomming van voor de hand liggende punten, maar better safe than sorry!

  • Open de kap niet onder de 5°C. Het materiaal is dan minder flexibel en heeft een grotere kans op scheuren.
  • Open de kap niet als deze (nog) nat is. Rijdt de kap eerst helemaal droog voordat je hem inklapt. Het vocht in de kap beïnvloed de levensduur en kwaliteit van de stof als deze niet goed kan drogen. De kap kan al snel gaan schimmelen wat lastig tot niet te behandelen is.
  • Behandel de kap nooit met agressieve of schurende middelen. Gebruik alleen geschikte en voorgeschreven reinigings- en behandelingsmiddelen.
  • Gebruik nooit een hoge druk reiniger.
  • Ga niet door de wasstraat. Doe je dit toch, gebruik dan geen wax-programma.
Previous

Op LPG rijden met je oldtimer, is dat nou wat of niet?

Aankooptips: Waar let je op bij de carrosserie & chassis?

Next

Plaats een reactie