Remvloeistof in je oldtimer, hoe en wat!

| | ,

Alles over de remvloeistof in je oldtimer lees je hier

Naast goed functionerende remmen op je oldtimer is het van belang dat je het peil en de kwaliteit van de remvloeistof goed in de gaten houdt.

Bij een te laag peil kan het voorkomen dat je lucht in je remleidingen pompt waardoor de remmen niet voldoende kracht op kunnen bouwen om je oldtimer op tijd te laten stoppen. Zorg er dus altijd voor dat het peil op het juiste niveau zit.
Mocht het peil zo laag zijn (geweest) dat de remmen sponzig aanvoelen dan is het noodzakelijk om de remmen van je oldtimer rondom te ontluchten.

Naast het peil is de kwaliteit van je remvloeistof belangrijk. Het moet een heldere licht gele vloeistof zijn.
Is de remvloeistof in je oldtimer donkergeel van kleur dan is dit een teken dat deze verouderd is. Het is dan aan te raden om deze te vervangen.

Remvloeistof, niet alleen een vloeistof…

Remvloeistof is niet alleen een hydraulische vloeistof die ervoor zorgt dat je oldtimer tot stilstand komt als je het rempedaal indrukt maar het heeft ook een smerend functie voor de rubbers in je hoofdremcilinder, remcilinders op de wielen, zuigers en slangen. Ook voorkomt remvloeistof dat de zuigerwanden van de remmen beschermd worden tegen roest en pitcorrosie. De standaard remvloeistof die in vele oldtimers wordt toegepast is vocht absorberend. Dit heeft zowel positieve als negatieve kanten. Het absorberen van water heeft als voordeel dat er geen water zich kan ophopen in bepaalde delen van het remsysteem, dit kan er namelijk voor zorgen dat de kwetsbare remleidingen van oldtimers versneld verslechteren en ook zouden delen van het remsystem kunnen bevriezen.

Nadelen zijn er ook…

Een nadeel van het absorberende vermogen van remvloeistof is dat op termijn de vloeistof zijn corrosie beschermende waarden verliest waardoor oppervlaktes zoals remcilinders eerder aangetast worden.

Testen hebben aangetoond dat er oldtimers rond reden met 8-10% water in de remvloeistof en het wordt dus aangeraden met enige regelmaat de remvloeistof van je oldtimer te vervangen.

Remvloeistof bijvullen van je oldtimer

Remvloeistof op tijd vullen en controleren is van belang en veilig!

Regelmatige controle van het peil van de remvloeistof van je oldtimer is van groot belang. Indien de vloeistof beneden peil is dan moet deze bijgevuld worden. Het reservoir van de remvloeistof zit over het algemeen bovenop de hoofdremcilinder van je oldtimer. De hoofdremcilinder zit boven het rempedaal in het motorcompartiment van je oldtimer. Om het peil te controleren kan je het deksel van het reservoir losdraaien. Zorg er hierbij voor dat jee een schone stofvrije doek bij de hand hebt om eventuele druppels die aan het deksel kunnen hangen opvangt. DOT4 remvloeistof is agressief en lost autolakken op. Zorg er daarnaast voor dat er geen vuil in het reservoir kan komen waardoor het remsysteem van je oldtimer geblokkeerd kan raken.

Vul de remvloeistof aan tot de markering op het reservoir of tot het punt dat deze bijna overstroomd.
Controleer de rubber ring in het deksel of deze nog goed is en draai het deksel er weer op.

Remvloeistof vervangen van de oldtimer.

Indien de remvloeistof in je oldtimer donkergeel van kleur is of indien deze er al meerdere jaren in zit is het van belang deze te vervangen.

Aftappen

Om de remvloeistof van je oldtimer te vervangen moet eerst de oude eruit. Er zijn meerdere methodes, de hierna beschreven methode zijn twee personen voor nodig. Er zijn ook apparaten op de markt die het mogelijk maken je oldtimer alleen te voorzien van nieuwe remvloeistof.

Je gaat als volgt te werk;

  1. Zorg voor voldoende werkruimte rondom je oldtimer.
  2. Breng de oldtimer omhoog met een hydraulische of mechanische krik en plaats indien beschikbaar bij elk wiel een as-steun. Plaats deze as-steun bijvoorbeeld onder de achteras en triangels bij de voorwielen.

Zorg er in ieder geval voor dat er altijd een as-steun onder de auto staat bij het wiel waar je aan werkt. Bij mechanisch gebreken aan een krik kan de auto onverwachts naar beneden komen!

  • Verzamel;
    • Stuk karton
    • Transparante slang met een inwendige diameter ter grootte van de nippel op de remcilinder of remklauw.
    • Steeksleutel met de maat van de nippel op de remcilinder of remklauw.
    • Transparante pot voor het opvangen van de remvloeistof die uit de oldtimer komt.
  • Plaats de slang op de nippel van de remcilinder of remklauw en het andere eind in de pot.
  • Verwijder het deksel van het reservoir in de motorruimte van de oldtimer.
  • Draai de nippel van de remcilinder of remklauw ¾ slag open.
  • Ga voorzichtig in de auto zitten en bedien het rempedaal. Druk deze diverse malen volledig in totdat de remvloeistof volledig leeg is in het reservoir. Bedien het pedaal nog een aantal keer extra om zoveel mogelijk vloeistof af te tappen.
  • Vanwege veiligheid redenen hebben veel oldtimers een gescheiden remsysteem waarbij het systeem in tweeën is gedeeld. Indien dit het geval is zal het tweede deel van het systeem ook volledig afgetapt moeten worden. Herhaal hiervoor de stappen 4 t/m 7 zoals hierboven beschreven totdat ook het tweede reservoir volledig leeg is.
  • Draai de nippel weer vast zodat het systeem weer gesloten wordt.
  • Maak het reservoir schoon met een stofvrije doek

Vullen & ontluchten

Als het systeem is afgetapt kan je starten met het vullen van het reservoir. Zorg er hierbij voor dat je de juiste type vloeistof kiest voor je oldtimer. Er zijn meerdere typen remvloeistof verkrijgbaar en deze zijn niet vrij uitwisselbaar met elkaar. Lees hier meer over in Typen remvloeistof voor je oldtimer.

Na het vullen van het reservoir is een tweede persoon nodig om te assisteren bij het vullen en ontluchten van de remvloeistof van je oldtimer. Eén persoon neemt plaats in de auto en de ander zal onder de auto bij de remmen bezig gaan.

Stap voor Stap:

  1. Je begint bij het wiel dat het verst weg zit van het remvloeistof reservoir dus bij een links gestuurde auto start je rechtsachter.
  2. Plaats de slang op de nippel van de remcilinder of remklauw en het andere eind in de pot. Zorg dat er een laagje remvloeistof in de pot staat waar het uiteinde van de slang in ligt.
  3. Draai de nippel van de remcilinder of remklauw ¾ slag open.
  4. De persoon in de auto trapt het rempedaal volledig in en houdt deze vast.
  5. De persoon onder de auto draait de nippel dicht en geeft het signaal dat het rempedaal losgelaten kan worden.
  6. Stappen 3 t/m 5 worden herhaald totdat er schone remvloeistof uit de cilinder of remklauw stroomt zonder luchtbellen in de vloeistof. Belangrijk is dat na 2-3 keer intrappen van het rempedaal het vloeistof niveau in het reservoir wordt bijgevuld.
  7. De procedure zoals beschreven in stappen 2 t/m 6 worden herhaald voor elk wiel, denk er hierbij aan dat het wiel met de verste afstand van het reservoir eerst wordt ontlucht.

Afronden maar…

Zodra je het remsysteem volledig hebt gevuld en op alle wielen het systeem hebt ontlucht controleer je nogmaals het reservoir en vul je deze tot de max aan met remvloeistof.

Controleer met regelmaat het niveau zoals beschreven staat in remvloeistof bijvullen van je oldtimer. Het snel afnemen van niveau kan duiden op een lekkage in het remsysteem van je oldtimer.

Opruimen.

Giet de oude remvloeistof over in een gesloten jerrycan en lever deze in bij een milieustraat.
Verwijder de as-steunen en zet de oldtimer weer op al zijn wielen. Controleer of er geen gereedschap in de oldtimer is achtergebleven.

Je oldtimer kan er weer tegenaan!

Previous

Onderhoudsinterval voor je oldtimer

Koplampen afstellen van je oldtimer

Next

Plaats een reactie