Onderhoudsinterval voor je oldtimer

| | ,

Onderhoudsinterval voor je oldtimer, wat doe je en wanneer;

Onderhoud is van belang om de veiligheid en betrouwbaarheid maar ook om de maximale prestatie uit je oldtimer te halen. Het juiste onderhoudsinterval voor je oldtimer is dan ook van groot belang om deze in top conditie te houden.

Het onderhoudsinterval van oldtimers is door de jaren heen steeds minder geworden. Voor de punten die nog steeds gecontroleerd moeten worden is het van belang deze in vaste intervallen uit te voeren.

In dit artikel geven we een advies voor onderhoudsinterval voor je oldtimer.
We gaan hier niet in op de details hoe het onderhoud uit te voeren, dit kan je op andere pagina’s op de site lezen.

Elke 400-500km wordt aangeraden om;

Bandenspanning meten van je oldtimer is altijd belangrijk, niet alleen veilig.
Bandenspanning meten
  • Bandenspanning te controleren. Breng de banden op de juiste spanning als dit nodig is.
  • Bekijk de staat van de banden en controleer op beschadigingen, droogte scheuren of andere defecten.
  • Verifieer of de wielmoer(en) nog goed vast zit(ten).
  • Controleer het oliepeil en vul olie bij indien noodzakelijk (gebruik de juiste viscositeit).
  • Controleer het remvloeistof peil en vul bij indien noodzakelijk.
  • Vul de koelvloeistof aan.
  • Vul de ruitenwisservloeistof bij indien noodzakelijk
  • Loop rondom je oldtimer en controleer de verlichting.
  • Meet de accuspanning.

Elke 5000km of eens per kwartaal wordt aangeraden om;

  • Verifieer de aanwezigheid van olie in de carburateurzuiger(s), vul aan indien noodzakelijk.
  • Voel de spanning op de v-riem en zet deze strakker indien deze te los zit.
  • Check het vloeistofniveau in het koppelingsreservoir. Vul aan indien noodzakelijk.
  • Controleer de remmen, inclusief handrem, op correct functioneren.
  • Inspecteer de remleidingen rondom op vorming van corrosie, beschadiging of lekkages.
  • Controleer de brandstofleiding vanaf de benzinetank tot aan carburateurs op corrosie, schade en/of lekkages.
  • Trap de koppeling een aantal keren in. Loop de koppelingscilinder en leiding na en controleer op corrosie, schade of lekkage.
  • Test de schokbrekers op juist functioneren en controleer of er geen lekkages zijn.
  • Bekijk of de stand van de dimlichten nog juist is.
  • Controleer de uitlaat op lekkages.
  • Loop alle vetnippels na met de vetspuit.
  • Smeer de deurscharnieren en sloten.
  • Smeer het achterste dynamolager (alleen bepaalde merken/typen)
  • Controleer de bandenspanning van het reservewiel (indien aanwezig)
  • Loop alle punten na die geadviseerd worden bij een interval van 400-500km.

Elke 10.000km of eens per half jaar wordt aangeraden om;

  • Vervang de motorolie en oliefilter.
  • Meet de klepspeling van alle kleppen.
  • Controleer de kachelslangen op schade en/of lekkages.
  • Smeer de gaskabel en glijlager van het gaspedaal.
  • Inspecteer de bougies.
  • Bekijk de staat van de contactpuntjes en de afstelling ervan. (indien gemonteerd)
  • Smeer de punten in de distributeur (indien van toepassing).
  • Verifieer het ontstekingstijdstip en stel bij indien nodig.
  • Controleer het peil van de versnellingsbak olie.
  • Meet de uitlijning van de wielen.
  • Inspecteer de remschijven en de remblokken.
  • Smeer de handremkabel en de bewegende delen in de remtrommels.
  • Synchroniseer de carburateurs.
  • Controleer het oliepeil van het differentieel.
  • Voer alle controles uit zoals weergeven bij de intervallen 400/500km & 3000km.

Elke 20.000km of jaarlijks wordt aangeraden om;

Vervang de bougies
  • Vervang de luchtfilters van de carburateurs.
  • Installeer een nieuw brandstoffilter.
  • Monteer nieuwe bougies.
  • Vervang de contactpuntjes (indien van toepassing).
  • Controleer de remschoenen.
  • Voer een compressietest uit op alle cilinders.
  • Voer alle controles uit zoals weergeven bij de intervallen 400/500km, 3000km & 10.000km.

Elke 40.000km of om de twee jaar wordt het aangeraden om;

  • Vervang de v-riem.
  • Tap het koelwater af en vervang deze voor nieuwe.
  • Plaats een nieuwe distributeur deksel.
  • Vervang de bougiekabels en de bobinekabel.
  • Tap de versnellingsbakolie af en vul aan met nieuwe
  • Reinig het filter van de overdrive, vervang indien nodig.
  • Vervang de cardanolie.

Elke 60.000km of om de drie jaar wordt aangeraden om;

  • Vervang alle remslangen.
  • Voer alle controles uit zoals weergeven bij de intervallen 400/500km, 3000km, 10.000km, 20.000km & 40.000km.

Van belang is dat je in het werkplaatshandboek het juiste onderhoudsinterval voor je oldtimer opzoekt. Elke type oldtimer heeft zo zijn eigen onderhoudsinterval.

Previous

Problemen opsporen van je oldtimer

Remvloeistof in je oldtimer, hoe en wat!

Next

Plaats een reactie